Het nut van een goede ledenenquête

Uitgegeven: 23 juli 2012 10:04
Laatst gewijzigd: 23 juli 2012 11:00
Bron: 
KNVB

Twee ogen zien meer dan één. En een vereniging ziet dus meer dan het bestuur. Het is daarom erg zinvol om, eens in de zoveel tijd, te polsen hoe de zaken er op de club voor staan. 

Zitten de leden te wachten op een groot voetbaltoernooi? En wat vinden ze van de staat van het veld? Een goed middel om dit soort vragen te beantwoorden is de ledenenquête.

 

Niet alleen zware onderwerpen

U hoeft natuurlijk niet alleen maar een ledenenquête te maken over serieuze onderwerpen, zoals beslissingen waarmee veel geld is gemoeid. Ook meer luchtige kwesties kunnen worden besproken. Zo kunt u met een enquête proberen te achterhalen wat mensen nog missen in de kantine, of wat men vindt van de nieuwe stoelen op het terras. Meerdere kleine kwesties kunnen één grote enquête vormen.

 

Aantrekkelijk maken

Lang niet iedereen zit te wachten op een enquête. Zeker als mensen lange, moeilijke vragen krijgen voorgeschoteld, zijn ze al gauw geneigd om niks in te vullen. Zorg er daarom voor dat u helder en concreet blijft in de vraagstelling. U kunt eventueel ook een beloning bedenken; onder de invullers van de enquête een paar spullen verloten. Op die manier kunt u mensen over de drempel helpen.

 

Gesloten vragen

Wat ook onthouden moet worden, is dat mensen een enquête eerder invullen als het niet al te lang duurt. Het beste kun je daarom zoveel mogelijk gesloten vragen stellen. Dat betekent dat degene die antwoord geeft alleen ‘ja’ of ‘nee’ hoeft te zeggen.

 

Specifieker kan ook

Bent u op zoek naar een specifiekere mening, dan kunt u mensen het beste een stelling laten beantwoorden met ‘eens’ of ‘oneens’. Eventueel kunt u dat verfijnen met meer dan twee mogelijkheden, bijvoorbeeld met opties als ‘weet ik niet’ of ‘zeer eens’. Een dergelijke opzet maakt het niet alleen makkelijker voor de ondervraagde, maar ook voor uzelf. U kunt de enquête dan veel makkelijker beoordelen zonder door honderden lange antwoorden te hoeven worstelen.

 

Bereik en tijd

De belangrijkste voorwaarde voor een enquête is uw publiek. Hoe gaat u hen bereiken? Dat kan door simpelweg de enquête uit te delen. Een andere optie is om deze via internet rond te sturen. Maar ook hierbij geldt: hoe meer handelingen iemand moet verrichten, hoe minder snel iemand de enquête zal invullen. Vergeet ook niet om mensen aan de enquête te herinneren en trek daar ook wat tijd voor uit. Uw leden moeten namelijk wel de kans krijgen de enquête in te vullen.

Bron: Arko Sports Media

Van onze redactie
< vorige artikel
volgende artikel >
Exclusieve Oranje video's
Reacties (0)
Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.