Sponsors nodig? Simpel!

Uitgegeven: 13 januari 2014 13:44
Laatst gewijzigd: 13 januari 2014 15:16

Bron: 
KNVB

We hebben dringend sponsors nodig! Het is een kreet die je veel hoort bij voetbalverenigingen. Maar ondernemend Nederland is in de ban van de economische crisis en houdt de hand op de knip. Maar wat als sponsoring de geldschieter ook geld oplevert? Dan ontstaat er een win-winsituatie en is het een gemiste kans om niét te sponsoren. Het bedrijf SponsorVisie, partner van de KNVB, vond dit ook en introduceerde het SponsorPortaal.

,,Als ondernemersadviseur zag ik dat veel financiële dienstverleners aan sponsoring doen, maar dat hun geld niet optimaal besteed wordt”, vertelt Peter van Baak, mede-oprichter van SponsorVisie. ,,Zo wordt al snel een paar honderd euro geïnvesteerd in een sponsorbord; geld dat niet ten goede komt aan de vereniging. Daarnaast bevat zo’n bord alleen statische informatie.”

Dat moest anders vond Van Baak en brainstormde met zijn compagnons over een platform waar sponsorsen hun verhaal konden doen zonder dat de vereniging daarvoor werk hoeft te verzetten. Een omgeving waar naast informatie over de sponsor ook ruimte is voor acties en exclusieve aanbiedingen.

Verlengstuk van de website

,,Het SponsorPortaal is een verlengstuk van de website van de vereniging. Sponsors hebben een unieke inlogcode waarmee zijn zelf kunnen inloggen in het SponsorPortaal en daar hun informatie op ieder gewenst moment kunnen aanpassen. Zo kan de lokale slager rondom kerst een exclusieve korting geven op bestellingen voor het kerstdiner aan alle leden van de gesponsorde voetbalvereniging. En rondom de vakantieperiode kan diezelfde sponsor een vacature plaatsen voor een vakantiekracht”, legt Van Baak uit.

Het werven van sponsors moet met het SponsorPortaal een stuk eenvoudiger worden. ,,Het gaat er niet meer zo zeer om of een bedrijf de vereniging wel of niet geld gunt, maar of het gebruik wil maken van deze kans om te adverteren. Met deze gedachte wordt sponsoring een stuk interessanter. En het enige wat de vereniging hoeft te doen is de lokale krant afstruinen naar adverteerders.”

Narrowcasting en ClubMarkt

Een andere interessante bijkomstigheid van het platform voor verenigingen is de mogelijkheid narrowcasting. ,,Verenigingen kunnen schermen in het clubhuis aansturen en actueel nieuws, wedstrijdschema’s, foto’s en video’s onder de aandacht brengen. Ook kunnen ze extra inkomsten genereren door sponsors de mogelijkheid te bieden hun uitingen ook hier te tonen.”

De ClubMarkt, een marktplaatsomgeving voor leden, moet ervoor zorgen dat het SponsorPortaal meer bezoekers trekt. Van Baak: ,,Leden kunnen hier spullen te koop aanbieden en op zoek gaan naar koopjes, bijvoorbeeld tweedehands clubkleding. De sponsors profiteren op hun beurt weer van deze extra bezoekers.”

Ook geïnteresseerd?

Lees hier ervaringen van andere verenigingen.

Door: Yvette Richter
< vorige artikel
volgende artikel >
Exclusieve Oranje video's
Reacties (0)
Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.