Waarde van een sponsorpakket

Uitgegeven: 13 april 2012 07:58
Laatst gewijzigd: 13 april 2012 08:00
Bron: 
KNVB

Sponsorwerving is niet makkelijk. Al helemaal niet als u op het punt staat een overeenkomst met een sponsor af te sluiten. Hoe weet u bijvoorbeeld of u wel of niet een goede deal sluit?

Welk bedrijf moet u als vereniging willen benaderen, en op welke manier moet u dat aanpakken?

 

Meer dan een sluitpost

Verenigingen doen zichzelf vaak tekort door ‘sponsoring’ als sluitpost op de begroting te gebruiken. Ze proberen alleen om tekorten op te vullen met sponsoring, terwijl er mogelijk veel méér te halen valt. Door te redeneren waaraan sponsorgeld kan worden besteed, creëert u niet alleen voor de club duidelijkheid, maar ook voor de sponsor. Die zal zo meer geneigd zijn om geld beschikbaar te stellen.

 

Benaderwijze

Voordat het zover is, moet u eerst de sponsor overtuigen. U moet voorkomen dat u op de grote stapel met sponsorverzoeken terechtkomt. Creativiteit is daarom vereist: zorg dat u een originele, maar passende manier hebt om onder de aandacht te komen. Zorg voor een demonstratie bijvoorbeeld, of presenteer een uniek cadeau aan het bedrijf dat de mogelijke samenwerking symboliseert.

 

Waarde van sponsoring

Als de eerste stap eenmaal is gezet, dan moet u weten om welk bedrag u als vereniging moet vragen. Er zijn vier elementen die de waarde van sponsoring bepalen:

 

1. De communicatieve waarde heeft te maken met de hoeveelheid mensen die een bedrijf kan bereiken door de sponsoring en hoe vaak dit gebeurt. Een goede indicatie voor het bedrag dat hierbij hoort, is het prijskaartje van een advertentie in de lokale krant.

2. De associatieve waarde wordt bepaald door de status en de bekendheid van de club. Hoe hoger de club speelt en hoe meer aanhang zij heeft, des te hoger is de associatieve waarde. De sponsor betaalt voor ‘image’.

3. De hospitality-waarde is de waarde van de activiteiten waarbij u de sponsor betrekt. Hoeveel zou een bedrijf bijvoorbeeld kwijt zijn voor normale wijnproeverij en hoeveel kan u als voetbalvereniging dus voor eenzelfde evenement van dat bedrijf vragen? Zorgt u eenmaal voor succes, dan kunt u uiteraard om een hogere bijdrage vragen.

4. De marktwaarde van sponsoring is afhankelijk van het bedrag dat gelijkwaardige partijen voor sponsoring vragen. Het heeft geen zin om als club een veel hoger bedrag te vragen voor een reclamebord langs het veld als een naburige club hetzelfde bord voor de helft van het geld plaatst.

 

Afstemmen

Het maken van een lijst met sponsors is de volgende stap. Er zijn drie groepen sponsors:

 

1. bedrijven en/of personen die betrokken zijn bij de vereniging;

2. bedrijven waar al een zakelijke relatie mee bestaat;

3. overige bedrijven.

 

Kan de club de sponsor verder helpen?

De cruciale vraag die u als voetbalvereniging moet stellen is of u met uw club de beoogde sponsor verder kan helpen. Vaak kunt u door middel van een eenvoudig onderzoek achterhalen of een bedrijf wel of niet op zoek is naar naamsbekendheid, nieuw personeel of het tonen van maatschappelijke betrokkenheid. Als vereniging kunt u dan uw plan op de sponsor afstemmen.

Bron: Arko Sports Media

Van onze redactie
< vorige artikel
volgende artikel >
Exclusieve Oranje video's
Reacties (0)
Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.