Social media voor meer betrokkenheid

Uitgegeven: 28 februari 2013 16:45
Laatst gewijzigd: 7 maart 2013 10:14
Bron: 
De Bataven

Social media. De één is eraan verzot. De ander begrijpt er de ballen van. Bij voetbalvereniging De Bataven vallen ze sinds begin dit seizoen in categorie één. De club uit het Gelderse Gendt begon met de inzet van nieuwe media. Niek Verhoeven, bestuurslid communicatie, ziet de potentie. ,,We merken dat we onze leden beter bij onze club kunnen betrekken”.

Bij De Bataven denken ze dat Twitter en Facebook tegenwoordig dé platformen zijn om de jeugdige leden te bereiken. ,,Zeker met de smartphones is het eerste wat velen doen Facebook checken of iets tweeten. Stel er is nieuws, bijvoorbeeld over afgelastingen, dan zullen ze dat daar als allereersten zien. We merkten tijdens de winter dat de betrokkenheid hoog is. Sneller communiceren met je leden over bijvoorbeeld een wedstrijd die niet doorgaat kan niet”, legt Niek Verhoeven, 26 jaar jong en dus kind van de internetgeneratie, journalist en bestuurslid communicatie uit. Hij kent de kracht van de nieuwe massamedia. ,,Social media zijn hét nu al en dat wordt alleen maar meer,” stelt hij.

Tegelijkertijd weet hij dat een substantieel deel van de leden er nog geen kaas van heeft gegeten. Voor diegenen bij wie de term alleen al vraagtekens doet rijzen: social media is een verzamelnaam voor online platformen waar de gebruikers – meestal zonder tussenkomst van een professionele redactie – de inhoud verzorgen. ,,Ik weet ook dat onze oudere leden nog steeds smachten naar het clubblad. Weer een ander deel zoekt de informatie op de website. De leden hoeven niet bang te zijn. Dit is een aanvulling, geen vervanging. Het clubblad gaat niet verdwijnen. Via Twitter en Facebook linken we vaak naar de site. We zetten overigens de nieuwe media ook in voor 'oude leden'. Zo hebben we op Facebook een rubriek met foto's uit de oude doos. Elke week plaatsen we er een. Daar wordt veel over gesproken!”

Volgens Verhoeven kunnen de verschillende communicatiemiddelen elkaar juist versterken. ,,Een verhaal kun je niet op Facebook plaatsen. Lezen is nog altijd fijner op drukwerk dan op scherm”, stelt hij. Social media worden door De Bataven vooral ingezet om de een nieuwe generatie leden te mobiliseren actiever te zijn voor de club. ,,We merken aan de reacties op Facebook en Twitter dat het leeft. We hebben inmiddels op Twitter – sinds september 2012 hebben we een account – rond de duizend volgers. Op Facebook zijn we in twee maanden tijd van nul naar 210 likes gegaan. We willen er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer toeschouwers op het eerste elftal afkomen. We doen dat onder andere door veel tam-tam te maken voor de derby die we binnenkort spelen. Dat werkt. We hebben ook al een oproep geplaatst voor kantinepersoneel via Twitter en Facebook. Via de mail hebben we daar wel maar liefst zes reacties op gehad.”

Er zijn zeven enthousiaste leden bij De Bataven die zich bezighouden met communiceren via de nieuwe kanalen. ,,Iedereen neemt een onderdeel voor zijn rekening. Bijvoorbeeld jeugdzaken. Een voorbeeld, we hebben in het clubhuis een nieuwe opstelling van de jeugdhoek waar onder andere een voetbaltafel staat. We waren er niet zeker van of de jeugd de opstelling kon waarderen. Vervolgens hebben we een poll uitgezet online. Daaruit bleek dat de meesten het toch wel prima vinden. We laten ze op deze manier meedenken. Je vergroot er de betrokkenheid mee. En het maakt het voor het bestuur makkelijker.”

Dat is het belangrijkste doel: de jonge leden actiever te betrekken bij De Bataven. Dat kan volgens Verhoeven tot in het beslissingstraject. ,,Van oudsher worden de beslissingen over leden door een select gezelschap in de bestuurskamer genomen. Wij willen ernaar toe om leden online mee te laten denken en beslissen. Dat is in mijn ogen de betrokkenheid van de toekomst.”

Naam vereniging : De Bataven
Speelniveau eerste elftal : hoofdklasse
Aantal leden: ruim 800
Naam gemeente : Gendt
(Gelderland)
Aantal inwoners gemeente : 7500

 

Door: Ido Dijkstra
< vorige artikel
volgende artikel >
Exclusieve Oranje video's
Reacties (0)
Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.